مشروعيت Iegitimacy
مشروعیت یعنی کیفیت ارزیابی شدن مثبت، اعتبار قانونی یافتن و مورد قبول قرار گرفتن از جانب یکایک حکمرانان، نهادها و نهضتهای سیاسی و از طریق نظامهای مرجعیت به واسطه انطباق اینگونه نهادها و نظامهای مرجعیت با قانون، اصل یا منبع ایجاد مرجعیت و اقتدار است.
مشروعیت، استحقاق یا اجازه حکومت کردن است که مورد قبول عام باشد. ماتید دوگان در توضیح معنای مشروعیت میگوید:
«مشروعیت، باور بدین امر است که اقتدار حاکم بر هر کشور مفروض، محق است فرمان صادر کند و شهروندان موظفند به آن گردن نهند»
موضوع مشروعیت، در بحث از تداوم و بقای یک حاکمیت مطرح میشود یعنی باور
به حاکمیت، موظف بودن به اطاعت، حق داشتن حاکمیت در اعمال سلطه و وظیفه
مردم در قبول سلطه. بنا به تعبیری، مشروعیت هم در پیدایش و هم در مرحله
بقای حاکمیت مورد توجه است که باور و پذیرش مردم در آن شرط است.
بهطور نظری چگونگی تحقق یک نظام سیاسی، بر پایه باورها و هنجارهای رایج و
شایع در جامعه، شقّ دیگری از مسأله در آن نظام است و معنا و مفاد مشروعیت،
شامل باورها و ارزشهای یک جامعه نسبت به نحوه مقبول به ظهور رسیدن آن
نظام سیاسی نیز میگردد. بنابراین مشروعیت بیش از آنکه امری عینی باشد،
امری ذهنی است و بنا به باروها و ذهنیتهای گوناگون حکومت شوندگان در جوامع
مختلف، اشکال گوناگونی به خود میگیرد.
قائل شدن به پایههای عینی و مورد قبول همگان برای مشروعیت امری است که
تنها به نحو انتزاعی متصور است و در مقام تحقق خارجی و در وجه انضمامی
متصور است، زیرا در تتحقق خارجی، مبانی ارزشی مورد توافقی وجود ندارد و
تنها فرایند مشروعیتیابی و سنجش میزان تعهد پیروان (Commit ment) و بررسی
علل از میان رفتن مشروعیت و ...... قابل بازشناسی است. دیگر آنکه مشروعیت
مفهوم مطلق و متصلب نیست، بلکه امری تشکیکی و ذومراتب است. بحث از وجود و
عدم وجود مشروعیت در جوامع کمتر است؛ بلکه بحث بر سر فزونی و کاستی و حداقل
و حداکثر آن است.
انواع مشروعیت
مشروعیت با توجه به نوع باروهای پدید آمده نسبت به حاکمیت و بنیاد
اعتقادات جامعه نسبت به نظام سیاسی به انواع و دستههایی تقسیم پذیر است.
ماکس وبر به سه نوع مشروعیت قائل است:
1- مشروعیت عقلایی – قانونی:
که مبتنی بر اعتقاد به قانونی بودن مقررات موجود و حق اعمال سیادت کسانی
است که مقررات مزبور، آنها را برای اعمال سیادت فرا خواندهاند.
2- مشروعیت سنتی:
که مبتنی بر اعتقاد متداول به تقدس سنتهایی است که از قدیم اعتبار
داشتهاند و مشروعیت کسانی که این سنتها آنان را مأمور و مجاز به اعمال
سیادت کند.
3- مشروعیت کاریزمایی:
که مبتنی است بر فرمانبرداری غیر عادی و استثنایی از یک فرد به خاطر تقدس،
قهرمانی و یا سرمشق بودن وی و اطاعت از نظامی که او ایجاد کرده یا به شکل
وحی بر او نازل شده و ایثار در برابر او و نظامش.
منابع:
1- زارع، عباس؛ مبانی مشروعیت و قدرت در جمهوری اسلامی ایران، تهران، موسسه فرهنگ و دانش، چاپ اول، بهار 1380، ص21 تا ص35.
2-
لیپست، سیمور مارتین؛ دایرةالمعارف دموکراسی، ترجمه به سرپرستی
کامران مفانی، ناشر کتابخانه تخصصی وزارت امور خارجه، بهار 1383، ص125.
3- گولد، جولیوس و کولب، ویلیام ل؛ فرهنگ علوم اجتماعی، ترجمه محمدجواد زاهدی مازندرانی، انتشارات مازیار، چاپ اول 1366، ص783.
+ نوشته شده در یکشنبه بیست و هشتم آبان ۱۳۹۱ ساعت 21:43 توسط میثم جوانمیری
|